One Minute Astronomy ~MBA天文家の1分間天文教室

MBA天文家Ray(星のソムリエ®星空案内人)が宇宙と星空の不思議をわかりやすく解説します

星空案内人の試験に合格しました ~ MBA天文家Ray(星のソムリエ)の1分間天文教室

*星空案内人の試験に合格しました
星空案内人から"正"星空案内人に昇格をしました。私は昨年秋に準星空案内人の資格を取得しましたが、正案内人になるには実技試験への合格が必要でした。実技は中々厳しくて、星座、望遠鏡の実技に合格した後、最後は15人以上の観客に実際に星空案内を行い、アンケートで半数以上の人に良かったと言って頂く必要があります。そのため、半田の空の科学館で開催された星見会の中で私の星空案内を行う形で、20名程の方を前に初めての星空案内をさせて頂きました。結果、全ての人に楽しかったと言って頂きましたので、無事に星空案内人に合格をすることができました。とても嬉しいです!
実技試験では『星の見かけの明るさと実際の明るさの違い』をテーマに取り上げて15分の星空案内をしました。
・星の明るさは「星の発する光の量」と「地球からの距離」で変わる
・太陽、シリウス、アンタレス。本当の明るさ(絶対等級)が1番明るいのはどれ?
・星空は身近にあるタイムマシン。星までの距離(光年)と歴史の出来事を関連付けてみよう。
・春の一等星は3つ。うしかい座アルクトゥルスまでは36光年でバブル時代の光。獅子座のレグルスは77光年で第二次世界大戦直後。乙女座のスピカは250光年で江戸時代・・・等々。
アンケートでは、少し難しかったけど子供達が興味を持ってくれた、と非常に嬉しい言葉も頂けました。星空案内人の資格を取得できましたので、少しずつ天文ボランティアなどもしながら、私の知識や経験を話すことで次の誰かが新たな一歩を踏み出すキッカケになれたら良いなあと思います。

★自己紹介・ポートフォリオはこちら

reienom.wixsite.com

*I passed the exam to become a Stargazing Guide!
I have been promoted from an Assistant Stargazing Guide to a full Stargazing Guide. I obtained the qualification of Assistant Stargazing Guide last autumn, but passing the practical exam was necessary to become a full guide. The practical exam was quite challenging; I had to pass practical tests on constellations and telescopes, and finally, I had to conduct a stargazing session in front of an audience of more than 15 people and receive positive feedback from more than half of them in a survey.Therefore, during a stargazing event held at the Handa Sky Science Museum, I conducted my stargazing session in front of about 20 people for the first time. As a result, everyone said they had a great time, so I was able to pass the exam to become a Stargazing Guide. I am very happy!
During the practical exam, I conducted a 15-minute stargazing session on the theme of "The Difference between the Apparent Brightness and the Actual Brightness of Stars."
-The brightness of a star changes depending on the "amount of light emitted by the star" and "the distance from the Earth."
-Which is the brightest among the Sun, Sirius, and Antares in terms of actual brightness (absolute magnitude)?
-The starry sky is a time machine nearby. Let's relate the distance to the stars (light-years) to historical events.
In the survey, I received very heartwarming comments, such as "It was a bit challenging, but the children were interested." Now that I have obtained the qualification of Stargazing Guide, I hope to share my knowledge and experiences little by little through astronomical volunteering, hoping to inspire someone else to take a new step forward.